Co wspólnego ma serwis telefonów i sklep żabka?

Co wspólnego ma serwis telefonów i sklep żabka?

Nie tylko Unia Europejska dąży do swobody w naprawach telefonów. Podobny cel dostrzegła żabka, która właśnie umożliwiła usługę serwisowania naszych smartfonów. Jak to możliwe i czy to się w ogóle opłaca?

Naprawa telefonu w Żabce brzmi trochę (nie)realnie. Serwis tym bardziej

W obecnych czasach nie wszystko to, co wydaje się dziwne w rzeczywistości takie musi być. Sklepy oprócz sprzedaży produktów codziennej potrzeby stały się punktami kurierskimi, niekiedy restauracjami, a nawet skupem plastikowych butelek. Żabka jako znana sieć szybkich zakupów również poszerza swoje usługi o naprawy smartfonów (wiem, że to brzmi dziwnie i kogo nie zapytam to ludzie robią wielkie oczy). Popularna sieciówka weszła we współpracę z firmą Ditigal Care. Od teraz każdy klient, który będzie miał życzenie naprawić swój telefon może udać się do żabki. Nowoczesna usługa dzieli się na dwa warianty: naprawa autoryzowana lub nieautoryzowana. Brzmi ciekawie, ale czy rzeczywiście tak jest. Z pewnością przydałby się test takiej usługi, ale skupmy się na tym czego dowiadujemy się ze strony żabki. Jest tam krótka notatka prasowa, która linkiem powinna przenieść do dedykowanej podstrony.

fot.Macrovector/Freepik

Im głębiej w las widzimy, że usługa jest w pełni realna, że działa i jest dostępna dla klientów. Wygląda to fajnie i są nawet pewne bonusy (dla pierwszych 500 napraw folia ochronna gratis). Klient otrzymuje nawet propozycje wynajmu urządzenia zastępczego w kwocie 99 zł, wsparcie infolinii. Muszę przyznać, że fajnym rozwiązaniem jest również podzielenie wariantów na dwa rozwiązania. I zaczynają się pojawiać moje wątpliwości, których szukałem w regulaminie, ale nie widzę wzmianki o takich informacjach.

Naprawa autoryzowana i nieautoryzowana. Coś mi tu nie pasuje

Według dostępnych informacji dowiadujemy się, że oddanie urządzenie w okresie gwarancji na zwykłe usunięcie wady fabrycznej zostanie wykonane w serwisie producenta z wykorzystaniem oryginalnych części i z zachowaniem gwarancji. Nie dziwi mnie ta informacja, bo to brzmi dobrze i prawidłowo. Moją uwagę zwraca okres 90 dni gwarancji na wykonaną usługę. Rozjaśnijmy jednak sytuacje, bo wydaje mi się nieco niejasna. Oddając urządzenie w ramach gwarancji producenta przez sklep żabka dostajemy 90 dni? Trochę to dziwne, ponieważ okres gwarancji jest określony w karcie gwarancyjnej. Wynosi ona najczęściej 24 miesiące. O ile dobrze rozumiem usługa żabki daje od siebie 3-miesięczną gwarancję co jest dodatkiem do obecnie trwającego wsparcia konkretnego urządzenia.

Tu koniecznie trzeba wspomnieć o przepisach prawa, które odnoszą się także do samej gwarancji producenta. Zgodnie z przepisami po wykonaniu istotnej naprawy termin gwarancji biegnie od nowa. Zaprezentuje to jednak na przykładzie: oddaje do sklepu żabki telefon Samsung w ramach naprawy autoryzowanej. Urządzenie trafia do naprawy gwarancyjnej i wymieniona zostaje płyta główna. Telefon wraca i dostaje 3 miesiące gwarancji od usługi naprawy w żabce. Uporządkujmy to teraz: mam 10 miesięcy podstawowej gwarancji, po naprawie gwarancyjnej przepis art.581 k.c nadaje mi uprawnienie odnowienia gwarancji, czyli kolejne 24 miesiące i dodatkowo 3 miesiące od żabki. Finalnie wychodzi, że otrzymujemy 27 miesiące gwarancji podzieloną na dwa podmioty: producent/żabka ze współpracą Ditigal Care. Tak w mojej ocenie można zrozumieć całą sytuację.

Art. 638 kodeksu cywilnego

§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.

§ 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio.

Źródło: sip.lex.pl

To nie wszystko, ale o tym usługodawca już wspomniał w regulaminie. Korzystając z naprawy nieautoryzowanej oprócz 3-miesięcznej gwarancji przysługuje nam coś jeszcze. Jest to odpowiedzialności przedsiębiorcy na wykonaną usługę w zakresie 24 miesięcy. Płacimy za usługę i części więc mamy prawo do reklamacji za całość. Warto wskazać, że nie obejmuje to całego urządzenia a jedynie usługi i wykonanej naprawy. Konsumentom przysługuje coś jeszcze, o czym nie można zapominać. Mowa konkretnie o art. 638 § 1 k.c. Usługodawca wspomina ogólnie o odpowiedzialności. Niewielu klientów będzie wiedziało o takich możliwościach, ale żabka musi zawrzeć takie informacje w regulaminie.

Informacja o 90 miesiącach gwarancji może być nieco myląca lub po prostu nie jest jasna dla wielu osób. Warto znać swoje prawa i warto podpytać w trakcie wykonywania usługi z tytułu naprawy autoryzowanej. Samo założenie usługi jest naprawdę fajne, tym bardziej że firma Ditigal Care w swojej grupie posiada dwa serwisy: iMad (naprawy gwarancyjne Apple) oraz MTTC Poland (Oppo, Realme i Samsung). Także żabka wiedziała do kogo dokładnie się zgłosić, ponieważ obsługa to praktycznie większa część rynku. W przypadku serwisu nieautoryzowanego urządzenia z pewnością trafiają do serwisów zajmujących się naprawami wszystkich marek.

Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!
Exit mobile version