Jestem klientem a2mobile. Czy powinienem wyrobić nowy dowód?

a2mobile

Wczoraj poinformowaliśmy Was o potencjalnym wycieku danych od wirtualnego operatora Premium Mobile i jego marek a2mobile oraz NAU Mobile. W oficjalnym komunikacie zalecono między innymi zastrzeżenie dokumentów tożsamości w banku. Wiąże się to jednak z wyrobieniem nowego dowodu osobistego, ponieważ zastrzeżony zostaje wyłączony z obiegu. Jedynie posiadacze nowszych e-dowodów mają możliwość ich zawieszenia na 14 dni.

Myślę, że część klientów z powodu niezbyt precyzyjnego komunikatu firmy odnośnie incydentu bezpieczeństwa postanowiła przedsięwziąć środki, które nic nie pomogą w ich sprawie. Jak bowiem odpowiada biuro obsługi klienta a2mobile, numery zarejestrowane na osobę fizyczną nie są skojarzone z serią i numerem dowodu. W bazie są jedynie imię i nazwisko oraz PESEL. Zastrzeżenie dokumentów za dużo tutaj nie pomoże, ponieważ nie jesteśmy w stanie zmienić PESEL-u. Dodatkowo w gorszej sytuacji są klienci a2mobile, którzy przenieśli do sieci numer, ponieważ dodatkowo mógł wyciec ich adres zamieszkania. Dowód osobisty w tej procedurze jest wykorzystywany do potwierdzenia tożsamości przy podpisywaniu umowy.

W przypadku numerów zarejestrowanych na osobę fizyczną do rejestracji pobierane są dane takie jak: imię i nazwisko oraz numer Pesel. Dodatkowo w przypadku numerów przenoszonych jest to adres email oraz adres do doręczenia dokumentów.

Pobieranie numeru dowodu dotyczy firm. Klienci, którzy w ten sposób rejestrowali numer powinni już rozważać zastrzeżenie i wymianę dokumentów tożsamości. Można to zrobić przez system Dokumenty Zastrzeżone lub w banku.

a dla firm dodatkowo numer dowodu, NIP i Pesel.

No tak, jednak co z tym numerem PESEL?

Nieuprawnione wykorzystanie danych jest jedynie prawdopodobne i niepotwierdzone. Nie ma w tej sprawie dalszych komunikatów. Warto jednak przedsięwziąć kroki, aby się zabezpieczyć. Myślę, że należy zainteresować się Alertami BIK. Jest to usługa płatna 24 złote na 12 miesięcy (plus przelew 1 zł potwierdzający tożsamość przy zakładaniu konta).

Kolejną usługą, która może tutaj pomóc jest Bezpieczny PESEL. Zastrzeżenie numeru PESEL uniemożliwi udzielenie pożyczki u firm, które odpytują bazę systemu. To rozwiązanie tworzone przez CRIF.

Źródło: materiały własne, BOK a2mobile

Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!