Rynek mobilnych procesorów coraz mocniej zmierza w kierunku zaawansowanych rozwiązań graficznych i efektywnego zarządzania energią. Choć wielu producentów już szykuje się na premiery układów nowej generacji, MediaTek, który często jest postrzegany jako ten „drugi gracz” ma zamiar poważnie namieszać. Wszystko za sprawą nadchodzącego układu MediaTek Dimensity 9500, który może okazać się jedną z najciekawszych propozycji w segmencie high-end.
MediaTek Dimensity 9500 – procesor, który chce zagrozić najlepszym
Podczas gdy Snapdragon 8 Elite 2 i jego odpowiedniki z obozu Qualcomm dominują nagłówki, MediaTek cicho i konsekwentnie pracuje nad układem, który może stanowić realną konkurencję. Dimensity 9500 zapowiada się wyjątkowo obiecująco, szczególnie jeśli potwierdzą się doniesienia od znanego leakstera UniverseIce. Chip ma wykorzystywać nowy układ CPU zbudowany na bazie rdzeni ARM nowej generacji, w tym m.in. Cortex-X930 (Travis) z taktowaniem sięgającym 3,23 GHz. Wspierają go trzy rdzenie „Alto” (3,03 GHz) oraz cztery energooszczędne jednostki „Gelas” (2,23 GHz).
Nowy układ CPU ma zapewniać aż 49-procentowy wzrost wydajności jednego rdzenia, co byłoby skokiem nie do zignorowania. Jednak to nie tylko procesor ma przyciągać uwagę, ponieważ największe nadzieje MediaTek pokłada w nowym GPU.
GPU Drage, czyli Mali-G1-Ultra MC12 – mobilna grafika na sterydach?
Nowy chip graficzny ukryty pod nazwą Drage, a oficjalnie określany jako Mali-G1-Ultra MC12, to element, na którym MediaTek opiera swoją ofensywę w mobilnym gamingu. Według przecieków, GPU ma działać z częstotliwością do 1 GHz i być o 40% bardziej wydajne oraz energooszczędne niż poprzednik, czyli Immortalis-G925. Co więcej, wydajność w ray tracingu również ma wzrosnąć o 40%, co może przełożyć się na ponad 100 FPS w wybranych grach.

Na papierze brzmi to imponująco, szczególnie że w świecie mobilnym ray tracing wciąż raczkuje. Jednak realna skuteczność tych rozwiązań będzie zależeć od implementacji w konkretnych tytułach i współpracy z producentami smartfonów. Na ten moment tylko garstka gier, jak m.in. Diablo Immortal, War Thunder, Honour of Kings czy Arena Blackout potrafi w pełni wykorzystać tę technologię.
Konkurencja nie śpi. Czy MediaTek ma szansę?
Choć Dimensity 9500 prezentuje się na papierze solidnie, jego sukces nie jest przesądzony. Po drugiej stronie barykady czekają już Qualcomm Adreno 840 oraz coraz ciekawsze rozwiązania Samsunga, takie jak Xclipse 960, które również oferują obiecujące rezultaty w testach syntetycznych. W przypadku Xclipse ograniczeniem może być jednak słabsza wydajność CPU i problemy z termiką na procesie SF2 od Samsung Foundry.
Ostateczny wynik tej rywalizacji będzie zależeć nie tylko od wydajności, ale także od wsparcia producentów, kompatybilności z grami oraz… marketingu. Dimensity 9500 zadebiutować ma jeszcze przed Snapdragonem 8 Elite 2, co może dać MediaTekowi chwilową przewagę. Czy jednak wystarczającą?
MediaTek Dimensity 9500 wydaje się być ambitnym krokiem naprzód, zarówno pod względem CPU, jak i GPU. Jednak przy silnej konkurencji ze strony Qualcomma i Samsunga, kluczem może być nie tylko surowa moc, ale i praktyczna efektywność w codziennym użytkowaniu. Czekamy na pierwsze testy, które pokażą, czy 40% wzrosty to faktycznie realna przewaga, czy jedynie liczby z materiałów marketingowych.
Źródło: @UniverseIce
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!