Nokia ma za sobą dość burzliwą przeszłość – firma przechodziła z rąk do rąk, miał ją Microsoft, chodziły pogłoski, że zakupili ją Chińczycy, aż ostatecznie licencja na telefony Nokia trafiła do HMD Global. Fińska firma chwali się wynikami za ubiegłe dwa lata.
Jak Nokia odbudowuje swoją siłę
Pamiętacie jeszcze stare Nokie? Wtedy firma przeżywała prawdziwe czasy świetności. Kiedy została przejęta przez Microsoft, było raz lepiej raz gorzej, a Nokie z mobilnym Windowsem miały swoich zapalonych amatorów oraz krytyków. Zresztą, pewnie każdy kojarzy tę reklamę.
Teraz, kiedy licencję posiada HMD Global, wygląda na to, że firma pnie się stopniowo w górę. Począwszy od wypuszczenia modelu Nokia 150, stopniowo odzyskuje swoją popularność. Oczywiście pomaga im w tym dawna sława. Nie bez powodu przecież wydano odświeżone wersje Nokia 3310 i 8110 – wszystko po to, żeby o powrocie marki usłyszał cały świat.
W styczniu 2016 roku “nowa” Nokia pokazała swój pierwszy telefon z Androidem i z tej okazji marka podzieliła się wynikami. W ciągu dwóch lat HMD sprzedało 70 milionów urządzeń marki Nokia, lecz niestety nie zostało sprecyzowane czy chodzi tylko i wyłącznie o smartfony czy też i tradycyjne telefony komórkowe (ang. feature phone). Co ciekawe statystyczny klient Nokii to taki, który znał markę wcześniej. Ponadto 80% kupujących stanowią mężczyźni, a średnio klienci mają ponad 35 lat.
Przedstawiciel Nokii stwierdził, że firma ma ambicję, aby zwiększyć swoją popularność u młodszych klientów (poniżej 20 lat), dlatego w 2019 roku powiąże swój marketing z e-sportem.
Jednym z głównych założeń przy produkcji smartfonów jest ich wytrzymałość, tak jak za dawnych czasów. Dlatego Finowie starają się używać materiałów wysokiej jakości i tworzyć solidne konstrukcje. Uczestnicząc w programie Android One, mają zapewniony długi cykl aktualizacji. To wszystko sprawia, że statystycznie Nokie są używane dłużej niż typowe telefony z Androidem (2 lata vs 1,5 roku). Jestem ciekaw, jak Finom udało się to stwierdzić, jeśli HMD sprzedaje je dopiero od dwóch lat.
Które modele sprzedają się najlepiej? Są to budżetowce – Nokia 6.1 oraz Nokia 3.1, dużą popularnością cieszy się również Nokia 7 Plus. Zaskoczeniem dla fińskiego przedsiębiorstwa i wynikiem poniżej oczekiwań była sprzedaż Nokia 8 Sirocco. W związku z tym firma ma zamiar wzmocnić swoją pozycję w segmencie 300-400 Euro.
Pozostaje mi pogratulować dobrych wyników, ponieważ Finowie wskoczyli przez te dwa lata to dziesiątki największych sprzedawców na świecie i piątki w Europie.
Ja do tej pory miałem okazję korzystać tylko z jednej Nokii 5.1 od HMD Global i muszę przyznać, że nie jest kolorowo (recenzja pojawi się w tym miesiącu). Jeśli jesteście użytkownikami jakiegoś modelu, koniecznie podzielcie się wrażeniami w komentarzach.
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!