Najnowszy raport Credit Suisse dotyczy dostaw smartfonów Apple do Chin. Te w ostatnim czasie znacząco się zmniejszyły, co odbiło się niekorzystnie na akcjach firmy.
Apple traci pozycję w Chinach. iPhone 11 nie przyniósł spodziewanego sukcesu
Dostawy telefonów ze stajni Apple zmniejszyły się w Chinach w listopadzie o 35,4% w porównani z analogicznym okresem ubiegłego roku, jak mówi raport. Stało się to nawet pomimo niewielkiego wzrostu na całym chińskim rynku w tym samym czasie. W październiku również nie było lepiej, ponieważ sprzedaż iPhone’ów spadła o 10,3% rok do roku, a więc był do drugi z rzędu miesiąc z dwucyfrowym spadkiem procentowym.
Analitycy ustali, że od momentu wprowadzenia na rynek serii iPhone 11, łączna liczna dostaw w Chinach spadła o 7,4% w porównaniu z rokiem 2018.
We estimate China iPhone revenue fell by >17.5% y/y over the past three months (Sept-Nov)
Szacują oni, że przychody ze sprzedaży iPhone’ów w Chinach zmalały o około 17,5% w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Wydaje się to być dość dużo, jeśli spojrzymy na to, że Chiny są w rzeczywistości jednym z większych rynków sprzedaży smartfonów.
Warto przeczytać: iPhone’y Xs i Xr otrzymają „funkcję spowolnienia” podobnie jak starsze modele
Analitycy wskazują, że cła nałożone na Apple w wyniku wojny handlowej między USA i Chinami mogą być przyczyną wzrostu cen. Apple poprosiło administrację Trumpa o zniesienie opłat na wytwarzane w Państwie Środka zegarki Apple, komponenty do iPhone’a i inne produkty. Prezydent Donald Trump powiedział w zeszłym miesiącu, że rozważa tę prośbę.
Przyczyną spadku sprzedaży, również pośrednio związaną z wojną handlową, jest lokalna konkurencja. Chińczycy wolą wspierać swoich rodzimych producentów, czyli np. Huawei. Według firmy badawczej Canalys, w drugim kwartale 2019 roku liczba dostaw spadła o 14% rok do roku, a udział w rynku spadł do 5,8% z 6,4%. W tym samym czasie Huawei zdobył rekordowe 42% udziałów.
Takiego scenariusza nie brali pod uwagę analitycy Apple, którzy szacowali, że popyt na nowe iPhone’y 11 przekroczy oczekiwania. Ming-Chi Kuo powiedział:
The demand for iPhone 11 in the Chinese market is stronger than that in the U.S. market
Okazało się jednak, że nieco wyższe ceny produktów Apple w Chinach zniechęciły kupujących. Raport podaje również, że jedną z przyczyn mniejszej popularności Apple jest brak działań w obszarze 5G.
Myślicie, że Apple uda się odbić? Zapraszamy do pozostawienia komentarza.
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!