Coś się kończyć, coś się zaczyna. Rynek operatorów właśnie przeżywa poważny kryzys, ponieważ operatorzy będą zmuszeni do wyłączenia pewnych usług. Na pewno pojawi się niezadowolenie klientów, ponieważ odbiera się im darmowe usługi. Co takiego zrobił UKE w oparciu o stosowne wyroki? Niestety decyzje kompletnie zmieniają koncepcję operatorów, którzy teraz będą musieli inaczej konstruować swoje oferty.
UKE uderza w klientów i operatorów
Według nowych regulacji chodzi o równe traktowanie klientów w zakresie transmisji danych. Pisząc w dużym skrócie – bardzo często operatorzy przedstawiają oferty, gdzie za przeglądanie np. Facebooka lub YouTube transfer nie schodzi z konta klienta. Są to dość wygodne bardzo często darmowe usługi dla wielu klientów. UKE kieruje się tutaj rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 25 listopada 2015 roku (2015/2120).
W myśl tego działania TSUE wydał 3 wyroki w trybie prejudycjalnym, czyli wiążącym działaniem dla sądu krajowego, który przy wydaniu orzeczenia w postępowaniu przed nim się toczącym stosuje interpretację dokonaną przez poprzednią instytucję sądowniczą. Przy wydaniu wyroków pod ocenę wzięte zostały praktyki handlowe przedsiębiorców telekomunikacyjnych polegające na oferowaniu abonentom usług i treści z tzw. stawką zerową (zero rating). Jest to między innymi zaoferowanie darmowej usługi (bez zużycia transferu danych) przeglądania aplikacji Facebook.
UKE sprawdził i stwierdził jednoznacznie
W wyniku przeprowadzonych kontroli okazało się, że wszyscy weryfikowani operatorzy sprzedają usługi z modelu zero rating. Wśród sprawdzanych operatorów są między innymi: T-Mobile Polska S.A, Orange Polska S.A, Polkomtel Sp. z o.o, P4 Spółka z o.o, Canal+ Polska S.A, Polsat Cyfrowy S.A, Premium Mobile sp. z o.o. Operatorzy nie pobierali opłaty za różnego rodzaju darmowe usługi, które są oferowane w ramach pakietów lub promocji. Do usług, gdzie transfer danych nie był zużywany zaliczamy opcje przeglądania platform socialmediowych, komunikatorów internetowych, platform streamingu wideo, platform streamingu muzyki, platform usług bankowych, platform oferujących ebooki i prasę elektroniczną, platform obsługi abonentów danego operatora (usługi customer care), platform gier online, platform nawigacji i map i platform e-commerce.
Wynikiem kontroli są decyzje nakazujące zaprzestania zawierania tego typu umów z klientami oraz edycję obowiązujących już umów i usług, z których korzystają klienci. Zalecenia te nie dotyczą sytuacji, gdy obowiązek dostępu do usług świadczonych w modelu „zero rating” wynika z obowiązujących przepisów prawa. Oznacza to zakończenie wszystkich darmowych usług umożliwiających (niezużywających transferu danych) przeglądanie Facebooka, Spotify, YouTube oraz wielu innych oferowanych w powyższych platformach.
Źródło: UKE
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!