Co kryje karta gwarancyjna telefonów Oppo?

Co kryje karta gwarancyjna telefonów Oppo?

Reklamowanie telefonu z tytułu gwarancji powinno być prostym działaniem dla wszystkich klientów. Niezależnie od zapisów prawa, każdy klient może posługiwać się zapisami gwarancyjnymi. Niestety wiele osób nie korzysta z takich zapisów, ponieważ wydają się kompletnie niezrozumiałe. Czy rzeczywiście tak jest?

Karta gwarancyjna Oppo

Na początku musimy przypomnieć, że karta gwarancyjna to dobrowolne oświadczenie, którego sam producent wcale nie musi wydawać. Wszyscy producenci zdają sobie z tego sprawę, jednak wiedzą również, że brak takiego dokumentu na tle konkurencji wypada naprawdę słabo. Zapewnienie wsparcia serwisowego dla klienta końcowego uatrakcyjnia ofertę sprzedażową. Zerknijmy na przykładową kartę gwarancyjną firmy Oppo. Zobaczycie, że te dokumenty nie gryzą. Mało tego zdarza się, że mają interesujące zapisy, które konsument powinien znać.

Co kryje karta gwarancyjna telefonów Oppo?
Okres gwarancji Oppo / fot.support.oppo.com

Same zapisy znajdujące się w dokumencie gwarancyjnym producenta nie różnią się specjalnie od konkurencji. A przypomnijmy, że oprócz kilku kwestii gwarant może wpisać w oświadczeniu gwarancyjnym co chce, bo jest to indywidualne podejście. Zacznijmy od początku, czyli okresu bezpłatnego wsparcia takich urządzeń. Zazwyczaj gwarancja wynosi 2 lata, ale zdarzają się przypadki 3-letniego wsparcia. Są to najczęściej telefony, które mają specjalnie przygotowaną strategię marketingową. Oppo w przedstawionej tabelce wskazuje, że okres gwarancji na wbudowane baterie w telefonach/tabletach wynosi 24 miesiące. Nie wszyscy producenci występują z tak odważnymi deklaracjami, ponieważ bateria to część zużywalna tak jak np. klocki hamulcowe w samochodzie. W przypadku smartfonów z wymiennym akumulatorem urządzenie otrzymuje 12 miesięcy gwarancji. Oferowane przez Oppo okresy zobowiązania to ukłon w stronę klienta, ponieważ przy wbudowanych bateriach serwis producenta może wykonać wymianę akumulatora nawet pod koniec gwarancji zapewniając nam nową gwarancję na 2 lata tego elementu. W przypadku konkurencji jest podobnie, ale nie u każdej firmy. Czytając dalej kartę gwarancyjną telefonów Oppo możemy się przekonać, że są także inne zapisy.

Wymiana, naprawa i czas obsługi

Nie od dziś wiadomo, że w gestii producenta leży decyzja o sposobie rozwiązania reklamacji. W przypadku firmy Oppo producent wyraźnie wskazuje, że jako gwarant może on usunąć wady poprzez nieodpłatną naprawę urządzenia lub wymiany części produktu. Istnieje również wymiana całego towaru na nowy wolny od wad, jednak może się ona odbyć w przypadku, gdy jednakowo naprawa oraz wymiana części towaru wymagałaby nadmiernych kosztów w porównaniu z wymianą urządzenia na wolne od wad. Jest to dość skomplikowane, ale już tłumaczę, o co chodzi. Wymiana całego urządzenia jest możliwa w sytuacji, kiedy przedstawiona propozycja naprawy (np. wymiana wyświetlacza, wymiana płyty głównej, baterii, korpusu oraz innych części) będzie na równi z kosztem nowego fabrycznie urządzenia. Czy to możliwe? Prawdę mówiąc, tak, jednak są to raczej rzadkie przypadki. Mamy tu sytuacje, gdzie pojawia się hasło “nadmierność kosztów”. Jest to sytuacja, w której telefon miał wymianę kilku droższych części przy innych zgłoszeniach. Im więcej napraw z wymianą drogich elementów tym łatwiej mówić o nadmierności kosztów. W pewnym momencie dochodzimy do momentu, gdzie ilość wymian płyt głównych lub wyświetlacza przewyższa koszt wydania nowego smartfona.

OPPO Reno 11F oficjalnie w Polsce
fot. producenta

Zdarza się też, że producent ma problemy z wykonaniem naprawy gwarancyjnej. Powodem jest brak części. Co w takim przypadku? Producent wskazuje tutaj na standardowe 14 dni, zastrzegając sobie, że taką naprawę może wydłużyć do kolejnych 14 dni, jeśli wystąpi tzw. siła wyższa (zazwyczaj są to kataklizmy). Tego typu sytuacje raczej się nie zdarzają, ale nie można tego przewidzieć.

Warunki gwarancji telefonów Oppo

Karta gwarancyjna producenta definiuje także sytuacje, gdzie użytkownicy nie skorzystają ze wsparcia gwarancyjnego. Są to oczywiście uszkodzenia mechaniczne, które powstały bezpośrednio z winy użytkownika. Do tego typu uszkodzeń zalicza się również nieautoryzowaną ingerencję osób trzecich, które nie mogą dokonywać napraw telefonów marki Oppo. Jest to przestroga dla klientów przed korzystaniem z usług nieautoryzowanych serwisów znajdujących się na rynku. Poniżej zapisy wskazujące, kiedy gwarancja Oppo nie zostanie uznana:

a. Uszkodzenia mechaniczne (które nie wynikają z wady fizycznej rzeczy sprzedanej), uszkodzenia wynikające z używania produktu lub jego przechowywania niezgodnego z instrukcją, lub przeznaczeniem produktu i wywołane nimi wady;

b. Uszkodzenia wynikające z napraw, ingerencji, przeróbki bądź modyfikacji urządzenia lub jego oprogramowania przez podmiot niebędący Autoryzowanym Centrum Serwisowym i wywołane nimi wady;

c. uszkodzenia spowodowane na skutek zalania cieczą, zawilgocenia, kondensacji pary wodnej, działania zbyt wysokich lub zbyt niskich temperatur, wyładowań elektrostatycznych bądź atmosferycznych, działania substancji chemicznych, upadku, uderzenia i naprężenia i wywołane nimi wady;

d. uszkodzenia wynikające z korzystania z nieautoryzowanych akcesoriów i wywołane nimi wady;

e. uszkodzenia wynikające z korzystania z nieautoryzowanych części zamiennych i wywołane nimi wady; f. gdy oznaczenia urządzenia (numer seryjny, numer IMEI), noszą znamiona ingerencji podmiotów niebędących Autoryzowanym Centrum Serwisowym; g. funkcjonowania usług i/lub usług treści multimedialnych oferowanych przez podmioty trzecie, które są dostępne za pośrednictwem Produktu.

Same zapisy gwarancyjne kończą się oczywiście wskazaniem, że gwarant nie ponosi odpowiedzialności za szkody poniesione przez klientów w wyniku utraty, uszkodzenia lub zniszczenia treści, lub danych przechowywanych (zapisanych) w danym produkcie, zarówno podczas naprawy, jak i w trakcie normalnego korzystania. Każdy klient (niezależnie od marki) powinien zadbać o swoje dane oraz wykonać kopię zapasową. Nie inaczej jest w przypadku telefonów Oppo, gdzie producent również wskazał, iż to użytkownik jest zobowiązany do zrobienia kopii zapasowej we własnym zakresie. Na koniec musimy pamiętać, że w zależności od rynku zapisy w karcie gwarancyjnej mogą się różnić.

Karta gwarancyjna Oppo do zmiany? Unia ma tu wiele do powiedzenia

Wraz z nowymi przepisami istnieje prawdopodobieństwo, że takie dokumenty mogą się zmienić. Unia Europejska będzie naciskać, aby było coraz więcej napraw elektroniki poprzez dyrektywę prawa do naprawy. Jeśli prawo będzie zachęcać do napraw to zmienią się karty oferując klientom dodatkowe “bonusy”. Każdy producent najpewniej będzie musiał już niedługo zweryfikować swoje karty, jest to kwestia czasu.

Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!