Zdecydowanie Pop!_OS to dystrybucja, która wyróżniała się oryginalnym podejściem i długo z niej korzystałem. Ba! Nawet do niej niedawno wróciłem i wykorzystuję ją na jednym ze sprzętów. Jak się okazuje, prace nad COSMIC (własnym środowiskiem) postępują!
COSMIC od System76 coraz ciekawsze
Jeszcze Pop!_OS 20.10 oferował prawie czyste GNOME ze zmienioną kolorystyką i paroma dodatkami. Jednak kolejne odsłony, w tym najnowsze 22.04, znacznie odchodzą do pierwowzoru GNOME tworząc coś innego, czyli początki COSMIC – własnego środowiska graficznego. No właśnie, bo postanowiono porzucić modowanie GNOME na rzecz utworzenia własnego środowiska.
I tak właśnie trwają pracę nad COSMIC, czyli środowiskiem graficznym niezależnym od GNOME. Co ważne, komponenty są pisane od zera w Rust zgodnie z własną wizją firmy, ale nie sposób nie doszukać się nawiązań do GNOME.
Pierwszą nowością przedstawioną w listopadowej aktualizacji jest nowa logika wyświetlania okien – od teraz tylko pierwsze okno zostanie wyświetlone na środku, a kolejne będą nieco odsunięte, aby nie zasłaniać się nawzajem. Co równie ważne, trwają prace nad projektami skrótów, które pozwolą na umieszczenie pływających okien w pozycjach kafelkowych.
Wiele czasu poświęcono projektowi COSMIC Text Editor, czyli edytorowi tekstu/kodu. Tak, twórcy tego systemu chcą zaoferować konkurencję dla Visual Studio Code czy Kate. Autorzy zaznaczają, że już dodano widok w formie zakładek, organizację plików, kolorowanie kodu czy też opcję edytowania plików w stylu Vim.
Wprowadzono też interfejs MPRIS dla audio oraz obsługę zewnętrznych motywów kolorystycznych. Trwają również prace nad wsparciem dla HDR, czyli funkcji brakującej w Linuksie (choć Steam Deck już ją oferuje). Jak się okazuje, System76 współpracuje z KDE oraz Valve nad wprowadzeniem tej nowości. Zapewne w przyszłości obsługa HDR zostanie dodana także do COSMIC i systemu Pop!_OS.
Z pełną listą nowości zapoznacie się >>tutaj<<.
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!