Jak otrzymać 2 lata gwarancji producenta na produkty Apple?

Naprawa telefonu
Wymiana wyświetlacza iPhone / fot.freepik.com

Nowoczesna elektronika ma to do siebie, że częściej ulega awarii i wymaga naprawy. I chociaż gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem ze strony gwaranta to zdarzają się kraje, gdzie okres wsparcia serwisowego odbiega od ogólnych norm czego przykładem jest Apple oraz rynek turecki. Tam klienci otrzymują 2 lata gwarancji.

Skąd taka różnica we wsparciu serwisowym?

Większość osób z pewnością wskazałaby, że chodzi o potencjał sprzedażowy i sam rynek. Otóż nie, bo gdyby tak było to Apple wprowadziłby takie same przepisy w innych krajach z ogromnymi możliwościami sprzedażowymi. Prawdziwym powodem różnic w czasie trwania gwarancji są lokalne przepisy. Takie informacje potwierdza turecki odpowiednik naszego UOKiK. Gwarancja w Turcji biegnie od dnia dostarczenia towaru konsumentowi (nie od daty sprzedaży) i wynosi minimum 2 lata. Jestem przekonany, że taka procedura nie jest na rękę Apple, ale chcąc utrzymać sprzedaż producent nie ma wyjścia i musi zaakceptować przepisy, które wydłużają odpowiedzialność gwaranta.

Jak otrzymać 2 lata gwarancji producenta na produkty Apple?
Fot.Pixabay.com

Turcja jest jedynym krajem w Europie, gdzie konsumenci otrzymają 2-letnią gwarancję na produkty Apple. Zaryzykuje stwierdzenie, że w tym przypadku dobrowolność oświadczenia gwarancyjna jest mocno ograniczona. O ile inne zapisy są identyczne w każdym kraju to już termin pokrywa się z odpowiedzialnością sprzedawców. Warto również pamiętać, że gwarancja to swego rodzaju umowa handlowa między producentem a klientem. Oprócz zgodności z lokalnymi przepisami reszta zapisów nie powinna budzić żadnych zastrzeżeń. Apple zdaje sobie z tego sprawę, że ich pozycja w Europie w ostatnim czasie jest mocno na świeczniku, ponieważ UE mocno przygląda się koncernowi. Jeśli chcemy się zapoznać z terminami gwarancji w innych krajach firmy Apple zapraszam na stronę producenta.

Kupiłeś produkt Apple w Turcji i boisz się o naprawę gwarancyjną w Polsce?

Niepotrzebnie, ponieważ amerykański gigant posiada międzynarodowe wsparcie serwisowe. W sytuacji zakupu urządzenia u autoryzowanych sprzedawców w Turcji telefon lub tablet bez problemów zostanie naprawiony w polskich serwisach. Wyznacznikiem będzie tu nie tylko dowód zakupu (warto go zachować lub zeskanować, aby nie zgubić), ale również baza Apple, która dla serwisów producenta jest istotnym źródłem informacji. System automatycznie powinien wskazywać datę aktywacji wraz z jej zakończeniem. Pojawi się tam również rynek, gdzie telefon był kupiony.

Gwarancja handlowa różni się od gwarancji prawnej

Jest to bardzo ważne, abyśmy odróżniali odpowiedzialność sprzedawców od odpowiedzialności producenta/gwaranta. W przypadku większości krajów europejskich taka ochrona z reguły trwa 2 lata. Zdarzają się jednak wyjątki, ponieważ Wielka Brytania ma 6 lat odpowiedzialności sprzedawcy (oczywiście są pewne uwarunkowania). Większość klientów nie będzie myślała o tym, aby specjalnie jechać do Turcji i kupować tam produkt Apple, bo mają stosowną ochronę w swoim kraju.

Gwarancji
Fot. Apple.com/tr/

Należy pamiętać, że gwarancja różni się od ochronnych przepisów konsumenckich. Korzystając z ochrony producenta możemy uzyskać wydłużenie okresu gwarancji np. w sytuacji wymiany urządzenia lub wykonania tzw. naprawy istotnej. Dlatego przed złożeniem reklamacji zawsze warto zastanowić się, która forma ochrony jest dla nas lepszym rozwiązaniem. Oczywiście odpowiedzialność sprzedawców jest lokalna, więc nie skorzystamy z takiej formy reklamacji w innym kraju. Powodem mogą być inne zapisy oraz odpowiedzialność kierowana tylko i wyłącznie do sprzedawcy, który sprzedał. Czy to oznacza, że kupując telefon lub tablet w tureckim Apple Store nie możemy zareklamować produktu w Polsce bezpośrednio do Apple Polska? Niestety nie, ponieważ mimo tej samej firmy są to inni sprzedawcy. W takim przypadku możemy skorzystać tylko z międzynarodowej gwarancji. Bardzo podobną sytuację w Polsce mamy ze sklepami MediaMarkt. Kupując towar np. w Bydgoszczy nie złożymy reklamacji z ustawy w innym mieście do innego MediaMarktu. Dlaczego? Powodem są inne numery nip co oznacza innego przedsiębiorcę. Także odpowiadając na tytułowe pytanie: Wystarczy pojechać  do Turcji (np. na urlop) i tam kupić produkt Apple, aby móc w Polsce cieszyć się z 2-letniej gwarancji zrealizowanej w każdym serwisie producenta. Alternatywnie możemy poszukać opcji z wysyłką urządzenia. Pamiętajmy, że liczą się sprawdzone źródła sprzedaży. W sytuacji kupna urządzenia na miejscu zawsze możemy sprawdzić sprzęt po numerze imei, kiedy sprzedawca poda nam zapakowane urządzenie.

 

Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!