W sieci pojawił się bardzo interesujący raport na temat stopnia naprawialności telefonów i laptopów, stworzony przez US PIRG – organizację zajmującą się wspieraniem interesów publicznych.
Jak łatwo jest naprawić elektronikę?
Według raportu, o którym mowa najwięksi producenci sprzętu elektronicznego na świecie nie mają się z czego cieszyć, zarówno w Europie, jak i na terenie Stanów Zjednoczonych. Badania na obu kontynentach przeprowadzono za pośrednictwem strony iFixit, która skupia się na dostarczaniu szeroko pojętych instrukcji i porad na temat tego, w jaki sposób można dokonać napraw elektroniki na własną rękę. Głównym czynnikiem, który wzięto pod uwagę przy tworzeniu raportu, jest to, w jaki sposób sam producent ułatwia użytkownikom dokonanie napraw. Wyniki nie są może zaskakujące, ale na pewno niepokojące.
Skala użyta do określenia łatwości dokonania napraw ocenia danego producenta od 1 do 10, gdzie niższy wynik oznacza trudniejszy dostęp do możliwości naprawy. Każda z firm została poddana ocenie w pięciu kategoriach, a na samym końcu wyliczono średnia ocenę:
- Dostępność dokumentacji urządzenia
- Stopień trudności demontażu i dostępu do dedykowanych narzędzi naprawczych
- Dostęp do części zamiennych
- Cena części zamiennych
- Specjalne kryteria
Wyniki
Jak myślicie, którzy producenci znaleźli się na niechlubnym podium najmniej przyjaznych naprawom własnego sprzętu? Jak nietrudno było się domyślić, palmę pierwszeństwa dzierży tutaj Apple (3.16 punktów), chociaż sytuacja ta może się niedługo zmienić, ponieważ gigant zapowiedział niedawno udostępnienie możliwości naprawy swoim klientom. Na drugim miejscu uplasował się Microsoft (4.6 punktów), co może nieco dziwić, ale pamiętajmy, że w raporcie chodzi o licencjonowane serwisy, a dodatkowo laptopy od Microsoft otrzymały znacznie lepszą ocenę 7.75 punktów. Trzecie miejsce przypadło firmie Google z wynikiem 4.64 punktów.
Znacznie lepiej poradzili sobie tacy producenci jak Asus oraz Dell, którzy osiągnęli imponujące kolejno 7.61 i 7.81 punktów. Nieznacznie wyprzedziła ich Motorola (7.77 punktów na podstawie 18 telefonów). Jeśli chodzi o naprawianie laptopów, to poza wspomnianym wyżej Microsoftem, punkty odzyskał Dell, osiągając wynik 9.55.
Źródło: theverge.com
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!