Własny, domowy serwer to furtka do ogromnej liczby możliwości i usprawnień. Przyzwyczailiśmy się zarządzać serwerem wprost z komputera, jednak na urządzeniach mobilnych nie jest to takie proste. Co prawda, można pobrać emulator terminala, ale ręczne wpisywanie komend SSH na klawiaturze ekranowej potrafi nie być zbyt przyjemne. Dlatego też powstał ServerCommander.
ServerCommander – proste zarządzanie serwerem na ekranie smartfona
Domowy serwer wykorzystuję od niemalże roku, a już tak na poważniej zająłem się tematem kilka miesięcy temu. Kiedy jestem przed komputerem, to sprawdzenie danej rzeczy czy prosta modyfikacja danych to kwestia kilku chwil. Na telefonie natomiast korzystanie z terminala nie jest już tak wygodne – pole dla outputu jest małe, a wpisywanie komend na klawiaturze ekranowej naprawdę niewygodne. Pozostaje albo webowy interfejs, albo szukanie innego rozwiązania. I dlatego też postanowiłem wraz z kolegą przygotować aplikację ServerCommander.
ServerCommander wykorzystuje protokół SSH, aby uzyskać informacje o serwerze, dać dostęp do terminala, wykonać proste polecenia oraz zarządzać kontenerami Docker. Natomiast w przypadku zarządzania serwerem YunoHost, wykorzystywane jest API poprzez HTTP.
Jest to pierwsza publiczna wersja tejże aplikacji – program jest na wczesnym etapie rozwoju. Na ekranie głównym można zapoznać się z aktualnym czasem pracy, liczbą pakietów czy wersją jądra systemu. Na karcie System istnieje opcja zlecenia wyłączenia komputera, ponownego uruchomienia, a także aktualizacji pakietów. W przypadku Dockera można stopować oraz uruchamiać kontenery. W przypadku YunoHosta można poznać aplikacje oczekujące na aktualizację, a także liczbę użytkowników, domen i kopii zapasowych. Istnieje też opcja wypchnięcia klucza publicznego na serwer.
Klucz pubkey jest tutaj ważny, bowiem serwer zezwala na logowanie się tylko jedną drogą – za pomocą klucza publicznego. Nie wspieramy logowania hasłem, bowiem jest to rozwiązanie mniej bezpieczne – zwłaszcza w przypadku serwerów wystawionych do internetu. Wygenerowany klucz pubkey należy skopiować na serwer, do folderu ~/.ssh/known_hosts
. Aplikacja współpracuje tylko z serwerami działającymi pod kontrolą Linuksa.
Klikając na przycisk Check Connection, na serwer zostanie pobrany skrypt napisany w języku Python, który przygotuje dane do prezentacji w aplikacji. Z kodem skryptu można zapoznać się >>tutaj<<.
Aplikację pobierzecie zarówno ze Sklepu Google Play, jak i z serwisu GitHub. Niedługo program powinien pojawić się także w F-Droid.
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!