Pierwszą hulajnogę elektryczną Xiaomi zna chyba każdy. Przy sprzyjającej pogodzie nie ma dnia, żebym nie widział we Wrocławiu kogoś, kto akurat porusza się na Xiaomi M365. Teraz nadszedł więc czas sprawdzić jej następcę, czyli Xiaomi M365 Pro!
Xiaomi M365 Pro – specyfikacja
Waga: 14,2 kg
Materiał: stop aluminium
Prędkość maksymalna: 25 km/h
Zasięg (teoria): 45 km
Moc silnika: 300 W (max. 600 W)
Pojemność baterii: 474 Wh
Czas ładowania: 8,5 h
Maksymalne nachylenie, które może pokonać hulajnoga: 20%
Hulajnoga elektryczna Xiaomi M365 Pro jest wykonana bardzo dobrze. Całość wykonana jest ze stopu aluminium i (z wbudowaną baterią) swoje waży. Po otrzymaniu musimy samodzielnie złożyć hulajnogę, co zajmuje około 5 minut – musimy przypiąć przewód od kierownicy, a następnie przykręcić samą kierownicę czterema wkrętami (imbus jest w zestawie).
Całość M365 Pro jest ciemnego, grafitowego koloru z czerwonymi akcentami, podobnie jak miało to miejsce w poprzedniej wersji. Na kierownicy Xiaomi znalazły się silikonowe nakładki, które dają dobry chwyt, hamulec ręczny (do tarczy), dzwonek (będący jednocześnie elementem zaczepu przy składaniu) gaz pod prawym kciukiem oraz wyświetlacz. Na nim odczytać możemy kilka podstawowych informacji na temat Xiaomi M365 Pro:
aktualna prędkość (km/h lub mph)
aktualny tryb jazdy (ECO, D, S)
status świateł
status Bluetooth
przegrzewanie silnika
wystąpienie błędu/jakichś prac
stan naładowania baterii (5 kresek)
Na podeście Xiaomi M365 Pro znalazła się guma, dzięki której nie ślizgamy się. Pod nim mamy także nóżkę, baterie (ukryte) oraz złącze do ich ładowania. W zestawie niestety jest taka sama ładowarka jak w poprzednim modelu, przez co M365 Pro ładuje się dłużej (większa pojemność baterii). Opony są 8,5-calowe, w przednim kole znalazł się silnik o mocy 300 W (z możliwością odblokowania większej mocy), a przy tylnym mamy hamulec tarczowy.
Mechanizm składania/rozkładania hulajnogi Xiaomi M365 Pro jest dość prosty – wystarczy po prostu otworzyć zaczep i już możemy kierownicę złożyć, przez co hulajnoga bez większych problemów zmieści się do bagażnika samochodu lub też pod łóżko. Warto jednocześnie pamiętać, by przed rozpoczęciem jazdy upewnić się, że wszystko właściwie zmontowaliśmy. Pamiętajcie też, że opony mają dętki, a więc są podatne na przebicia. Minimalizować takie ryzyko można pompując je odpowiednio do swojej wagi ciała.
Codzienna jazda Xiaomi M365 Pro
I tutaj zaczyna się to, co tygryski lubią najbardziej, czyli frajda z jazdy. Na wstępie zaznaczę, że mam 185 cm wzrostu i ważę około 110 kg. Oczywiście nie sprawia to najmniejszego problemu, ale wiem, że to może mieć duże znaczenie dla wielu osób o podobnej budowie do mnie (skoro instrukcja dopuszcza tylko 100 kg) i ma to znaczący wpływ na jej zasięgi, ale o tym później.
Jazda hulajnogą elektryczną Xiaomi sprawia ogromną przyjemność. Jestem pewny, że w tym roku sprzedaż tego typu urządzeń w naszym kraju będzie jeszcze większa, niż w zeszłym roku, szczególnie jeśli chodzi o większe miasta. Xiaomi M365 Pro przyspiesza naprawdę żwawo i już po kilku sekundach od startu jedziemy z prędkością 25 km/h. Większość podjazdów nie sprawia hulajnodze najmniejszego problemu, podobnie jak jazda po kostce brukowej lub kocich łbach (choć komfort jest mniejszy z racji braku amortyzacji innej niż opony). Bez większych trudności wyprzedzimy większość rowerzystów (no chyba, że mowa o kolarzach lub kimś, kto się naprawdę spieszy), jednak należy pamiętać, że Polskie prawo w chwili pisania tego tekstu nie dopuszcza hulajnóg elektrycznych do ruchu po ścieżkach dla rowerów (jesteśmy traktowani jak pieszy).
Do naszej dyspozycji są trzy tryby jazdy – ECO, D oraz S. Pierwszy z nich ogranicza prędkość hulajnogi do 15 km/h, drugi do 20 km/h, a trzeci pozwala nam rozwijać maksymalną prędkość, czyli 25 km/h. Każdy z nich oczywiście dodatkowo cechuje się innym przyspieszaniem oraz (ze względu na ograniczenia) zasięgiem jazdy.
Hulajnoga Xiaomi M365 Pro w teorii jest odporna na zachlapania, jednak uważałbym z jeżdżeniem nią podczas większej ulewy – lepiej dmuchać na zimne. Jeśli jednak takowa nas złapie w czasie jazdy, to nie ma najmniejszego problemu ze złożeniem hulajnogi i skorzystania z komunikacji miejskiej – kierownica zahacza się o błotnik i możemy wziąć pojazd do środka tak, by nie przeszkadzał innym podróżującym.
Na kierownicy M365 Pro producent umieścił lampkę, która doświetla nam drogę przed nami, dzięki czemu jazda po zmroku nie jest większym problemem. By zapewnić nam jeszcze większe bezpieczeństwo, z tyłu znalazła się druga, odblaskowa lampka, która dodatkowo zapala się podczas hamowania hulajnogą.
Bateria i osiągi
Xiaomi deklaruje, że najnowsza hulajnoga przejedzie nawet 45 km na jednym ładowaniu. Nie wiem jednak dla osoby o jakiej wadze został ten zasięg przygotowany, bo ja, choćbym się bardzo starał, takiego wyniku nie osiągnę. Myślę, że przy mojej wadze i dość oszczędnej jeździe byłbym w stanie osiągnąć około 20-22 km (w trybie ECO). Jeśli natomiast chciałbym ją katować na maksymalnej prędkości w trybie sport, to myślę, że trasa 15-17 km byłaby tutaj maksymalnym wynikiem (zakładając, że droga nie jest idealnie prosta – są wzniesienia).
Jeśli więc ktoś chce dojeżdżać hulajnogą do pracy, a jego “gabaryty” są podobne do moich, to ryzykowne może być podróżowanie w sytuacji kiedy trasa w jedną stronę ma około 10 km, a na miejscu nie możemy podpiąć hulajnogi do ładowania. A skoro już przy ładowaniu jestem, to uzupełnienie energii od zera do 100% zajmuje około 8 godzin. Jest to dość długi czas, więc nie polecam zostawiać tego na ostatnią chwilę (ewentualnie można zaopatrzyć się w mocniejszą ładowarkę). Pamiętajmy też, że im więcej podjazdów na naszej drodze, tym ten zasięg będzie się znacząco obniżał – w końcu to większy wysiłek dla hulajnogi, by wtoczyć się z nami pod górkę.
Aplikacja
Do obsługi hulajnogi Xiaomi służy znana fanom marki aplikacja Mi Home (tak, to ta od urządzeń smart home). Po włączeniu hulajnogi wystarczy w aplikacji włączyć automatyczne wyszukiwanie, by po chwili wykryć sygnał Bluetooth naszego pojazdu. Sama aplikacja pozwala nam m.in. na wyświetlanie informacji o stanie naładowania baterii, aktualnej prędkości, trybie jazdy oraz przejechanym dystansie.
Przez aplikację także możemy ustawić siłę KERS, czyli hamowania rekuperacyjnego, które podczas hamowania odzyskuje część energii, podładowując znów baterię. Dodatkowo przy jej pomocy wykonywane są aktualizacje oprogramowania hulajnogi (mnie trafiła się jedna, choć nie mam pojęcia co takiego wnosiła, gdyż nikt o tym nigdzie nie napisał).
M365 Pro vs M365
Różnice są niewielkie, ale są. Przede wszystkim mamy tutaj wyświetlacz, którego brakuje w pierwszej generacji hulajnogi. Ponadto sam podest jest większy (zapewne z racji większej baterii), a także wyższa jest kierownica (o kilka centymetrów). Jeśli natomiast chodzi o mankamenty poprzedniczki, to zaczep wydaje się znacznie solidniejszy niż miało to miejsce w Xiaomi M365.
Błotnik jest równie luźny, jak miało to miejsce wcześniej. Ucieszyć Was natomiast powinno to, że raczej wszystkie akcesoria dostępne do pierwszej wersji, także powinny pasować do Xiaomi M365 Pro.
Hulajnoga elektryczna, a prawo polskie
No i właśnie to jest temat rzeka, który jest dość smutny i zabawny za razem. W naszym kraju hulajnóg przybywa z każdym miesiącem, nie tylko jako pojazdów prywatnych, ale także w formie sprzętu do wypożyczenia na minuty. Niestety, jak to bywa z prawem, nie nadąża ono za rozwojem technologii i tak się okazuje, hulajnogi elektryczne “w teorii” nie istnieją. Z tego też powodu, osoba jadąca na hulajnodze, deskorolce lub innym pojeździe elektrycznym jest przez prawo traktowana tak, jako pieszy. I właśnie to sprawia, że nie możemy poruszać się po drogach dla rowerów, choć niejednokrotnie jeździmy od nich szybciej – bo one są dla rowerów.
Od chwili gdy poznał co to Aliexpress, ciężko odciągnąć go od sprawdzania chińskich (i nie tylko) nowości. Zapalony gadżetomaniak, pełen energii i zapału do pracy i rozwijania wszystkiego, co internetowe.
Szanujemy Twoją prywatność
Razem z naszymi partnerami przechowujemy na urządzeniu informacje, takie jak pliki cookie, i uzyskujemy do nich dostęp, a także przetwarzamy dane osobowe, takie jak niepowtarzalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie, w celu zapewniania spersonalizowanych reklam i treści, pomiaru reklam i treści oraz zbierania opinii odbiorców, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za Twoją zgodą my i nasi partnerzy możemy wykorzystywać precyzyjne dane geolokalizacyjne i identyfikację przez skanowanie urządzeń. Możesz kliknąć, aby wyrazić zgodę na przetwarzanie danych przez nas i naszych partnerów zgodnie z opisem powyżej. Możesz też uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji i zmienić swoje preferencje przed wyrażeniem zgody lub odmówić jej wyrażenia. Pamiętaj, że niektóre rodzaje przetwarzania danych osobowych mogą nie wymagać Twojej zgody, ale masz prawo sprzeciwić się takiemu przetwarzaniu. Twoje preferencje będą mieć zastosowanie tylko do tej witryny. Preferencje możesz zmienić w dowolnym momencie, powracając na tę witrynę lub odwiedzając stronę zawierającą naszą politykę prywatności.
Funkcjonalne
Always active
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.