Zastanawialiście się kiedyś czy osoby poruszające się na elektrycznych hulajnogach to piesi czy może rowerzyści? Ja sam niedawno byłem świadkiem poruszenia tego tematu na wykładach w ośrodku szkolenia kierowców. Pan instruktor wyjaśniał, że przepisy nie regulują jeszcze tej kwestii, a powinny.
Co sądzicie o nowych przepisach?
Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, prezentujemy nasze propozycje
– minister Andrzej Adamczyk
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło wczoraj jakie zmiany wejdą, aby uregulować zasady ruchu hulajnóg elektrycznych. Takie przepisy istnieją już w niektórych państwach Europy, zatem pora i na Polskę.
Nowe technologie stawiają nowe wyzwania. Chcemy, aby prawo nadążało za zmieniającym się światem. Dlatego nowe przepisy określają ramy, w ramach których mogą funkcjonować nie tylko hulajnogi elektryczne, ale i wszystkie urządzenia transportu osobistego, które już się pojawiły i które w przyszłości mogą się pojawić
– wiceminister Rafał Weber.
Zostanie wprowadzona definicja urządzenia transportu osobistego. Będzie to urządzenie przeznaczone do poruszania się wyłącznie kierującego, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h. Ponadto defincja roweru zostanie rozszerzona o zdanie „określenie to obejmuje również urządzenie transportu osobistego”. Oznacza to, że poruszający się na hulajnogach elektrycznych będą traktowani podobnie jak rowerzyści, a poruszający się na hulajnogach napędzanych siła mięśni jako piesi.
Warto przeczytać: Recenzja hulajnogi elektrycznej Xiaomi Mijia M365
Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą zobowiązani do korzystania z infrastruktury dla rowerów (czyli np. ścieżek rowerowych). Tylko w wyjątkowych sytuacjach będą mieli możliwość korzystania z chodników, np. w przypadku brak jezdni, na której można się poruszać do 30 km/h. Poruszając się na chodniku należy ograniczyć prędkość i zachować ostrożność. Rafał Weber powiedział, że u nas ustalono wyższy limit (25 km/h) niż w innych krajach.
Zobacz też: Xiaomi M365 Pro – recenzja hulajnogi elektrycznej
Aby korzystać z elektronicznych hulajnóg trzeba będzie mieć skończone 10 lat, a w przypadku osób niepełnoletnich wymagana będzie dodatkowo karta rowerowa. Kask nie będzie obowiązkowy.
Jeszcze nie wiemy kiedy projekt zostanie ogłoszony.
Co sądzicie o nowych przepisach?