Świeżo wydany system Microsoftu zaliczył pierwsze wpadki na starcie, użytkownicy czekają na aktualizacje z poprawkami. Windows 11 miał swoją premierę 2 dni temu, tuż po udostępnieniu przez Microsoft aktualizacji do nowego OS-a, gigant z Redmond zaczął otrzymywać pierwsze zgłoszenia.
Problemy z Ryzenami
Jednym z problemów dotyczących procesorów serii AMD Ryzen jest znaczący wzrost opóźnienia dla pamięci L3. Pamięć podręczna procesora może być nawet 3–krotnie spowolniona. W efekcie czego programy mocno zależne od pamięci operacyjnej procesora mogą być podatne na 3%-5% spadek wydajności. Sytuacja ma się gorzej z grami, tytuły e-sportowe mogą stracić nawet 10%-15% wydajności.
Oprócz tego Windows 11 na procesorach AMD Ryzen nie korzysta z technologii UEFI CPPC2, która odpowiedzialna jest za selekcjonowanie szybszych, wydajniejszych rdzeni procesora. Ucierpią na tym programy, które polegają na wydajności jednego lub kilku wątków procesora. Z testów AMD wynika, że jest to najbardziej odczuwalne w modelach mających 8 lub więcej rdzeni o współczynniku TDP powyżej 65 W.
Problemy z kartami sieciowymi Intela
Problemy pojawiły się także po stronie Intela, u niebieskich jednak nie chodzi o procesory, lecz karty sieciowe. Mowa dokładniej o kartach Intel Killer, które w wyniku wczesnych problemów ze zgodnością z Windowsem 11 mogą “w pewnych sytuacjach” odrzucać pakiety z transmisji protokołu UDP – User Datagram Protocol. Błędy dotyczące kart sieciowych Intela mogą się odbić na jakości połączenia z livestreamami czy w grach online.
Protokół sieciowy UDP to jeden z dwóch najbardziej powszechnie używanych rozwiązań sieciowych. Możemy się z nim spotkać np. przy streamingu. Priorytetem jest jak najszybsze przesłanie danych, aby zostały dostarczone na czas i były aktualne. Kiedy połączenie sieciowe nie nadąża, UDP zaczyna tracić pakiety po drodze, wysyła kolejne bez dalszej weryfikacji i próby poprawiania tych, które nie zostały wysłane. W efekcie czego jakość obrazu podczas livestreamów się pogarsza wraz ze słabnącym łączem sieciowym. Nie mniej ważnym protokołem sieciowym jest przeciwny do UDP – TCP – Transmission Control Protocol. Ten, w odróżnieniu do UDP dokładnie weryfikuje spójność przesyłanych danych. Używany jest tam gdzie dokładność w transmisji danych jest ważniejsza od szybkości, np. podczas pobierania pliku z sieci.
Poprawki w drodze
Dobra wiadomość jest taka, że Microsoft wraz z AMD i Intelem skupiają się obecnie nad naprawieniem błędów. Wiemy już, że stosowne łatki mają trafić do Windowsa 11 w planowanej na 12 października 2021 aktualizacji zabezpieczeń systemowych.
Źródło: The Verge
Chcesz być na bieżąco? Śledź ROOTBLOG w Google News!